درباره ادبیات (هنر پنجم)

۴ بازديد
Writer Ultra HD Desktop Background Wallpaper for 4K UHD TV : Widescreen &  UltraWide Desktop & Laptop : Tablet : Smartphone

همانطور که در هفتگانه هنر گفته شد . هنرهای ادبی (ادبیات) پنجمین هنر در جهان است.

ادبیات مانند موسیقی یکی از راه های بیان احساسات  به شمار می رود. همچنین ادبیات از دیرباز نمونه کاملی برای انتقال مفاهیم و ایجاد ارتباط با دیگر انسان ها بوده است.

تعریف ادبیات،تعریفی بسیار بحث برانگیز است،هرچند منابع و ماخذ بسیاری در این زمینه موجود است. وهر صاحب نظری به تعریفی از آن پرداخته است .اما همان ها نیزبر ناقص بودن وجامع وکامل نبودن تعریف خود واقفند .

تعریف عبدالحسینزرّین کوب ،در کتاب«آشنایی با نقد ادبی» از ادبیات :ادب یا ادبیات به هر اثر مکتوب ادبیات می‌گویند، از این واژه برای سخنی که از حدّ سخنان عادی، برتر و والاتر بوده‌است و مردم، آن سخنان را در میان خود، ضبط و نقل کرده‌اند و از خواندن و شنیدن آن‌ها دگرگون گشته و احساس غم، شادی یا لذّت نیز استفاده می‌شود.

دربسیاری از لغت نامه ها مانند دهخدا ،معین،نفیسی …… ادبیات وعلم ادب را بسیار مشابه وگاه یکسان تعریف کرده اند. اما،در فرهنگ آنند راج می بینیم که علم ادب را تنها شامل ادبیات عربی می داند .

وقتی درفرهنگ ها که منابع موثق محققین ومراجعین است چنین تفاوت ها ویا شباهت هایی موجود است . به تبع ،عقاید بزرگان ادبی نیز به همان نسبت متفاوت است . ًمثلا : ارسطو،ادبیات را هنر می داند ویا جمال میر صادقی ادبیات را هنر الفاظ تعبیر می کند ولی فرمالیسته امروزه آن را علم می دانند .

دکتر زرین کوب ادبیات را شامل آثار مکتوب ونوشته شده می داند در حالی که در کتاب (( ادبیات وداستان )) جمال میرصادقی می خوانیم : نباید فراموش کرد که آثار مکتوب بسیاری برجای مانده است که قبل از آنکه به نگارش در بیاید به صورت شفاهی سینه به سینه انتقال می یافت . بنابراین ادبیات نه تنها آثار مکتوب رادربرمی گیرد،بلکه به آثار شفاهی نیز گفته می شود .

این هنر را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد .که یکی از معروف ترین دسته بندی های هنر پنجم است .

شعر 

1.شعر کلاسیک

2.مثنوی

3.قصیده

4.غزل

5.رباعی

6.سپید

7.و غیره

داستان (نثر)

1.داستان های کوتاه و بلند

2.رمان

3. زندگینامه

4.سفرنامه

5. فیلمنامه

6.و غیره

هر هنر دارای ماده ی خاص خود است . ماده ی نقاشی رنگ ، ماده ی موسیقی صوت و ماده ی ادبیات زبان است . اما آن چه که باعث تفاوت زبان با دیگر ماده ها است این نکته است که زبان هم چون رنگ یا صوت ماده ای خنثی نیست بلکه خود آفریده بشر است . بنابراین سرشار از ماده ی فرهنگی گروهی است که با آن صحبت می کنند .و اما زبان ادبی با زبان روزمره متفاوت است .

سخن آخر : اگر از این مطلب خوشتان آمد می توانید برای دیدن مطالب مشابه و آشنایی با پلتفرم بحرالفنون ودوره های آموزشی کلیک کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.