درباره رقص و حرکات نمایشی (هنر دوم)

۴ بازديد





همانطور که در هفتگانه هنر گفته شد . رقص و حرکات نمایشی دومین هنر در جهان است.

نکته مهم :  همواره به یاد داشته باشید . هنر ششم (تئاتر و هنرهای نمایشی) و هنر دوم (رقص و حرکات نمایشی) . شباهت‌هایی بهم دارند که باعث اشتباه ما می شوند.

هنر دوم شامل …..

۱- رقص و حرکات نمایشی

بر خلاف اکثر فعالیت‌های انسان آغازین مانند ساخت ابزارهای سنگی و سفالی ، شکار، نقاشی در غار و غیره. رقص هیچ نوع جسم فیزیکی از خود به جای نمی‌گذارد. در نتیجه صحبت کردن درباره زمان دقیق ورود رقص به فرهنگ بشر غیرممکن است. با این وجود باستان‌شناسی ردپاهایی از رقص را در دوران قبل از تاریخ از جمله در نقاشی‌های مقبره‌های مصری در حدود ۳۳۰۰ پیش از میلاد و نقاشی‌های پناهگاه صخره‌ای بیمبتکا در هند نشان می‌دهد.

یکی از بدوی‌ترین کاربردهای  رقص در بازگویی داستان‌های اساطیری بوده‌است. قبل از معرفی زبان‌های نوشتاری، رقص و حرکات نمایشی یکی از روش‌های اصلی انتقال این داستان‌ها از نسلی به نسل دیگر بود. از دیگر موضوعات جالب ارتباط رقص با  موسیقی است . درواقع معلوم نیست که کدام یک ار این دو ابتدا بوده است . و همواره می توان گفت رابطه این دو همزیستی بوده است .

انواع رقص : صحنه‌ای،آئینی ، عرفانی،محلی یا فولکلور ، سنتی یا ملی ، اجتماعی ،بالروم و…..

واژهٔ رقص همچنین برای نشان دادن جنبش‌های موزونجانداران و اشیاءبه کار می‌ رود. مانند : رقص برگ‌ها ،  رقص باد

همچنین انواع دیگری از فعالیت‌های فیزیکی انسان را نیز می‌توان در شمار رقص گنجانید . مانند :ژیمناستیک و هنرهای رزمی

2.اپرا

نوعی تئاتر که در آن موسیقی نقش اصلی را دارد. اپرا مجموعه‌ای از هنرهای مختلف مانند (کارگردانی ،صحنه آرایی ، فن بازیگری ،ادبیات،موسیقی ) و بعضی مواقع رقص و حرکات نمایشی را در خود جای داده‌ است .

3.سیرک

در واقع هنر ایجاد حرکات نمایشی مهیج و همراهی حیوانات رام شده  ( شیر ، خرس ) است.و محل نمایش های  همچون اسب دوانی، آکروبات، مسابقه ارابه رانی و کشتی است .

سخن آخر :
 اگر از این مطلب خوشتان آمد می توانید برای دیدن مطالب مشابه و آشنایی با پلتفرم بحرالفنون و دوره های آموزشی کلیک کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.