درباره هنر های تجسمی (هنر چهارم)

۴ بازديد


17 Different Types of Art for Your Home - Home Stratosphere

هنر های تجسمی

هنر های تجسمی. (visual arts) که به نام های هنر دیداری و بصری نیز شناخته شده است. همچنین هنر چهارم از هفتگانه هنر هستند.

هنر های تجسمی شامل: نقاشی. معماری. گرافیک. طراحی. پیکرتراشی. مجسمه سازی. هنرهای تزیینی. هنرهای دستی.

عموما هنر های تجسمی به آن دسته از هنر ها گفته می شود که قابلیت تجسم و شکل پذیری دارند و مستقیما بوسیله حس بصری درک میشوند.

همه ی آثار هنر تجسمی از عناصر بصری معینی شکل یافته اند. این عناصر در درون اثر روابط زنده و فعالی با یکدیگر دارند و به هیچ عنوان عناصر مفرد و جدای از هم تلقی نمیشوند. به کارگیری عناصر بصری و کیفیت ارتباط میان آن ها بستگی به روش و تجربه هنرمند در انتقال پیام اثر دارد. به بیان دیگر علاوه بر قوه خلاقیت، اثر هنری حاصل تجارب هنرمند و شناخت او از مبانی هنر های بصری و مواد و ابزار کار هنری است.

هنرمند به طور اجتناب ناپذیری درک زیبایی شناختی. کیفیات روانشناختی. موقعیت اجتماعی و در مجموع ارتباط خود را با جهان در اثرش منعکس می سازد. بنابراین در یک اثر هنری این جنبه ها از یکدیگر قابل تفکیک نیستند. و مجموع آنها به منزله ی یک کل، قالب و محتوای اثر هنری را تشکیل می دهد. در واقع هنگام بررسی یک اثر هنری تنها به تجزیه و تحلیل عناصر بصری و کیفیت ارتباط میان آنها نباید بسنده کرد. بلکه درک یک اثر تجسمی و ایجاد ارتباط با آن بستگی به داشتن شناخت کافی از هنرمند و درک کلیت آن اثر دارد.

عناصر بصری

عناصر بصری در یک اثر تجسمی عبارت اند از نقطه. خط. سطح. حجم. شکل(form). بافت. رنگ. تیرگی. روشنی. کیفیات بصری نیز عبارت اند از روابطی که در روند سازمان دادن و نظم بخشیدن به عناصر بصری مطرح میشوند. این روابط عمدتا شامل تعادل. تناسب. هماهنگی و ریتم می شود که از اهمیت بسیاری برخورد دار است. زیرا به واسطه ی وجود آنهاست که یک اثر هنری می تواند از وحدت و یکپارچگی که مهم ترین اصل سامان بخشیدن به اثر است، برخوردار شد.

 

سخن آخر : اگر از این مطلب خوشتان آمد می توانید برای دیدن مطالب مشابه و آشنایی با پلتفرم بحرالفنون و دوره های آموزشی کلیک کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.